Jak mieszkają Polacy i co lubią we wnętrzach? Sprawdź wyniki badań!

2017-06-20 18:25

Styl nowoczesny na topie, jasne kolory w kuchni, otwartość na nowinki technologiczne i designerskie – oto gust współczesnych Polaków. A przynajmniej w takiej scenerii chcieliby mieszkać. Rodacy coraz śmielej korzystają z bieżących trendów, a także cenią kreatywne rozwiązania we wnętrzach. Sprawdź, jak mieszkają i chcą mieszkać Polacy! Omawiamy wyniki przeprowadzonych badań.

Podróżujemy coraz więcej, jesteśmy na bieżąco z najnowszymi trendami, a poza tym lubimy mieszkania… na własność! I to o wiele bardziej, niż sugeruje europejska średnia. Na Zachodzie na przykład chętniej lokum się wynajmuje i często zmienia. Polacy spędzają również sporo czasu w kuchni, gdzie gotują... naprawdę, a nie tylko odgrzewają dania w mikrofalówce. Stąd też pomieszczenie to zajmuje ważne miejsce chociażby w planach remontowych.

Jak chcą mieszkać Polacy? Raport TNS Polska

Na zlecenie firmy Agata S.A. ośrodek TNS Polska przeprowadził badania wśród rodaków pod hasłem „Jak chcą mieszkać Polacy?”. Końcowy raport dużo mówi o oczekiwaniach, planach oraz gustach w 2016 roku.

Okazuje się, że aż 88% Polaków jest na etapie odświeżania wnętrz albo planuje to zrobić w najbliższym czasie. Młodsze osoby są bardziej zainteresowane aranżacjami całkowicie na nowo, starsze zaś – liftingiem wnętrz. Najczęściej odświeżanymi pomieszczeniami są kuchnia (61% badanych) oraz salon (48%). Ta pierwsza jest intensywnie eksploatowana, dlatego co jakiś czas wymaga odnowy. Z kolei salon traktowany jest jako wizytówka domu.

Nie przegap: Tani remont kuchni - 10 sposobów >>>

Jak mieszkają Polacy
Autor: mat. prasowe KAM 61% Polaków w pierwszej kolejności odświeżyłoby kuchnię

A gdzie Polacy szukają inspiracji do zmian? Przede wszystkim w prasie wnętrzarskiej (47%) i na ekspozycjach sklepowych (46%). Tylko nieliczni korzystają z bezpośredniego wsparcia specjalistów, czyli projektantów i architektów wnętrz. Dużą popularnością cieszą się również treści internetowe – magazyny online czy blogi (44%). Warto jednak pamiętać, że porady projektantów i architektów wnętrz można znaleźć w mediach papierowych i cyfrowych. Tak więc mimo wszystko mają one spory wpływ na gusta oraz oczekiwania Polaków.

Rodacy najchętniej wybraliby mieszkania składające się z 5-8 pomieszczeń, przy czym najczęściej wskazania dotyczyły lokali 3-4-pokojowych (dodatkowo z kuchnią i łazienką). W wymarzonym mieszkaniu powinny się znaleźć oddzielne: sypialnia, pokój dzienny, pokój dla gości oraz dziecięcy.

Agnieszka Gruszczyńska-Hyc

Autor: Kalbar

Polskie mieszkania w praktyce

Decyzję o zakupie mieszkania podejmujemy z wielką powagą – często mocno wpływa na nasze życie. Polacy nie są bardzo mobilni, więc kupują i urządzają z myślą o dalekiej perspektywie. Na etapie planowania jesteśmy coraz odważniejsi. W realizacji ograniczają nas możliwości finansowe, a rynek na to reaguje. Stąd wielka popularność mieszkań dwupokojowych, kuchni otwartych na salon – to oszczędność cennych metrów.

Jesteśmy narodem kochającym dzieci, więc maluchy dostają własne sypialnie, a dorośli często śpią na sofie w pokoju dziennym. To właśnie u nas modele sof z funkcją spania sprzedają się najlepiej i sporo marek tworzy je specjalnie z myślą o polskich potrzebach. Z drugiej strony wielu osobom zamożnym brakuje wyobraźni i spełniając swoje marzenia, budują zbyt duże domy, a potem zmagają się z ich utrzymaniem.

Agnieszka Gruszczyńska-Hyc, redaktor naczelna miesięcznika „M jak mieszkanie” i serwisu Urzadzamy.pl

Polacy otwarci na nowinki technologiczne i designerskie

„Otwartość Polaków” w wielu dziedzinach życia została z kolei zbadana w styczniu 2017 roku przez NEUROHM Polska (mecenasem badania była firma Porta). Wykorzystano przy tym nowoczesną metodę BIOCODETM, która uwzględnia czas reakcji respondenta. Co to oznacza w praktyce? Im szybsza odpowiedź, tym można mieć większą pewność postawy (może być „wysoka”, „średnia” lub „niska”). Polaków zapytano m.in. o zainteresowanie nowoczesnymi technologiami i nowoczesny design we wnętrzach.

83% Polaków deklaruje otwartość na nowe technologie, a aż 78% lubi szukać kreatywnych rozwiązań. O wiele chętniej Polacy skłaniają się ku polskim markom (77%) niż zagranicznym (46%), z tym że w obu przypadkach pewność odpowiedzi jest „średnia” (zgodnie z metodologią BIOCODETM). Podobnie „średnia” pewność deklaracji dotyczy zainteresowania designerską stylistyką (48%) i architekturą awangardową (47%). Niemniej wyniki jednoznacznie pokazują, że Polacy coraz bardziej cenią nowoczesny design.

Zobacz też: Styl nowoczesny - inspiracje - GALERIE ZDJĘĆ >>>

Styl nowoczesny na topie?

67% Polaków lubi przebywać w nowoczesnych wnętrzach – wynika z badania NEUROHM Polska dla Porta. Co więcej, pewność tych wskazań jest „wysoka”. Nieco mniejsza jest otwartość Polaków na przebywanie w miejscach o jaskrawych, odważnych kolorach (47%, pewność „średnia”).

Również w badaniu TNS Polska dla Agata S.A. widać, że rodacy najbardziej cenią styl nowoczesny we wnętrzach (35%), czyli prostotę form i funkcjonalność. Na drugim miejscu znajduje się pokrewny styl minimalistyczny (23%). Kolejne wskazania to styl klasyczny i skandynawski (po 15%). Inne style mają mniej zwolenników: prowansalski i rustykalny po 5%, a glamour – 2%.

Ulubione style wnętrzarskie to także odpowiednie upodobania kolorystyczne. Meble wypoczynkowe? Największą popularnością cieszą się te szare (27% w badaniu TNS Polska), czyli kojarzone ze stylem nowoczesnym czy skandynawskim. Wyprzedzają one meble brązowe (25%), wyróżniające się bardziej klasycznym designem. To zresztą duża zmiana w stosunku do 2014 roku, kiedy to wyraźnie prowadził brąz (aż 39%). Podium kolorystyczne w 2016 roku zamyka beż (22%, dwa lata temu – 26%). Mniejszą popularnością cieszą się meble szare i grafitowe (12%), odcienie czerwieni (7%) i biel (3%).

Nie przegap: Szare ściany - inspiracje i porady >>>

Jeśli chodzi o inne meble do salonu, Polacy bardziej są przywiązani do ciemnych odcieni drewna (47%) niż do jasnych (38%). Trzecie miejsce w tej kategorii zajmuje kolor biały, ale ze znacznie niższym udziałem – 8%.

Co ciekawe, Polacy wyraźnie wolą jaśniejsze kuchnie niż salony. W przypadku mebli kuchennych wygrywa bowiem jasne drewno (35%) przed bielą (23%) i ciemnym drewnem (15%). Zdecydowanie stawiamy też na funkcjonalność (kluczowa dla 61%), a nie jedynie na wygląd (bardzo istotny dla 14%). Widać tu oczywiście pragmatyzm – szafki, które się nie domykają, albo opornie wysuwająca się szuflada potrafią nieźle utrudnić życie. Również w przypadku salonu ważniejsza jest funkcjonalność mebli (36%) niż tylko strona estetyczna (31%), choć różnice we wskazaniach są mniejsze.

W rytmie trendów, czyli co kupują Polacy

Choć Polacy deklarują zamiłowanie do nowoczesności i minimalizmu, w swoich decyzjach zakupowych lubią eksperymentować. Nie boją się łączyć różnych stylów, a co więcej, uważnie śledzą, jak zmieniają się trendy. Dotyczy to zwłaszcza drobiazgów, czyli dodatków, akcesoriów, dekoracji.

Marta Suchodolska

Autor: materiały prasowe Westwing.pl

Scandi i glamour w dobrym duecie

Polacy mówią, że kochają scandi, a kupują glam! I o dziwo, nie ma w tym sprzeczności. Kochamy styl skandynawski za jego prostotę i funkcjonalność. Uwielbiamy drewniane podłogi, białe meble, pastelową kolorystykę. A cecha stylu skandynawskiego, którą doceniamy ponad wszystko, to neutralność. Bo dla nas dom idealny to dom ponadczasowy. Jasne pastelowe wnętrze traktujemy jako tło, które pozwala na szybkie zmiany w wystroju. I w tym miejscu otwiera się pole dla stylu glamour, który czaruje Polaków już od kilku sezonów. Pojawia się złote lustro w kształcie słońca, ażurowy stolik, kryształowa szafka. Tego lata do glamu dołączył styl tropic – różowe flamingi, zielone liście, kolorowe kwiaty. W dodatkach lubimy szaleć!

Marta Suchodolska, dyrektor stylu Westwing.pl

Jak mieszkają Polacy
Autor: materiały prasowe Westwing.pl Styl skandynawski i pastele, czyli to jest modne!

Polskie łazienki pod lupą

Kolejnym ważnym pomieszczeniem w domu jest łazienka. A jaka jest ta typowo polska? Badanie na zlecenie Grupy Geberit przeprowadziła agencja Zymetria w dniach 21-24 lipca 2016 roku. Jeśli chodzi o problemy związane z łazienkami, najczęściej wskazuje się na za mały metraż (35%), połączenie z WC (oddzielne pomieszczenie chciałoby mieć 30% pytanych) oraz… potrzebę remontu (26%).

Co zaś można znaleźć w polskiej łazience? Zazwyczaj suszarkę do włosów (71%), golarkę lub depilator (68%) i wagę (56%). Z innych sprzętów w łazience dość często goszczą elektryczna szczoteczka do zębów (54%) i prostownica bądź lokówka (51%). Co ciekawe, 25% ankietowanych ma w łazience świece, a 18% – gazety i magazyny.

Gorące trendy dekoracyjne: GALERIE ZDJĘĆ