1. Smarfon, laptop, komputer...

Często mówi się, że intensywne eksplorowanie internetu przed snem powoduje rozkojarzenie, a w efekcie trudniej nam zasnąć. Warto jednak zwrócić uwagę jeszcze na jedną sprawę. Tak lubiane przez nas gadżety elektroniczne emitują z ekranów charakterystyczne, tzw. niebieskie światło. Po pierwsze, nie wpływa ono najlepiej na wzrok, a wieczorem – najczęściej – i tak oczy są już zmęczone. Po drugie, zaburza produkcję melatoniny, czyli hormonu, który reguluje sen i rytm dobowy. Zostawmy więc swoje elektroniczne drobiazgi poza sypialnią.

2. Ładowarki

Także ono mogą nie sprzyjać dobremu snu – zwłaszcza kiedy mają wbudowane diody. Te zaś, jak urządzenia elektroniczne opisane wyżej, emitują niebieskie światło. Nawet jeśli wydobywa się ono z maleńkiej powierzchni, jest na tyle „inwazyjne”, że organizm człowieka nie pozostaje na nie obojętny.

.. Sposoby na zdrowy sen: porady, inspiracje, ZDJĘCIA >>>

3. Ciężkie i nieprzewiewne koce

Koce i narzuty to dodatkowe umilacze snu, ale niestety nie zawsze dobrze spełniają swoją rolę. Chodzi zwłaszcza o grube koce albo takie, które nie są przewiewne. Wtedy nasze ciało mocniej się nagrzewa, a to wpływa na gorszy sen, który też często jest przerywany. Stawiajmy więc na naturalne tkaniny, zwłaszcza bawełnę, wełnę, len. Dobrze ogrzewają, a jednocześnie dbają o komfort cieplny ciała.

4. Kolory w sypialni

Panują różne opinie na temat tego, jakie kolory lepiej wpływają na sen. Wśród tych najlepszych wymienia się zwłaszcza błękit i zieleń. A które barwy nie są wskazane? Według badań przeprowadzonych na zlecenie brytyjskiej sieci hotelowej Travelodge zły wpływ na relaks senny mają np. brąz, fiolet, szarość (sic!), złoto i czerwień. Wszystko jednak zależy od osobowości. Wybierajmy kolory, wśród których łatwiej jest nam się zrelaksować.

.. Kolory w sypialni i ich wpływ na nastrój – poradnik >>>

5. Funkcja drzemki

Pozornie wydaje się, że dodatkowe 15 minut snu to sama przyjemność. Tymczasem osiągamy odwrotny efekt. Przed pobudką często jesteśmy w fazie głębokiego snu, a tzw. drzemka w budziku potrafi rozbijać go na małe kawałki. Stąd zaś prosta droga do dużego zmęczenia o poranku i przez cały dzień.

6. Uwaga na materac

Materac powinniśmy zmieniać najrzadziej co 8-10 lat. Nawet jeśli jest wysokiej jakości, po tym czasie materiały po prostu się zużywają. A wtedy wcale nie wyśpimy się dobrze – pojawią się bóle kręgosłupa i nieprzyjemna sztywność pleców.

.. Jak wybrać dobry materac do spania? PORADNIK >>>

7. Poduszka do wymiany?

Poduszka nie powinna być ani za twarda, ani za miękka. W przeciwnym razie pojawiają się nieprzyjemne konsekwencje: sztywność mięśni, bóle nerwowe i ścięgien, kiepski nastrój oraz ogólne zmęczenie. Poduszkę należy też dobierać odpowiednio do pozycji, którą przyjmujemy podczas snu. Inna sprawdzi się do spania na boku, a inna – na brzuchu.

.. Jak wybrać poduszkę ortopedyczną? >>>

8. Bałagan

Otoczenie ma ogromny wpływ na nastrój. A niestety nieporządek w sypialni może wywoływać rozdrażnienie i kiepską jakość snu. Zatem nawet jeśli „geniusz panuje nad chaosem”, warto utrzymywać porządek w pokoju wypoczynkowym.

9. Spanie z psem lub kotem

Spanie z ulubionym zwierzakiem ma swoje zalety i wady. Jeśli chodzi o te drugie, to niestety ryzykujemy gorszą jakością snu. Psy czy koty lubią nas obudzić wtedy, gdy słodko śpimy, a z powtórnym zaśnięciem może być problem. Ponadto sam sen jest najczęściej gorszy niż ten bez zwierzaków.

Najpiękniejsze sypialnie: GALERIE ZDJĘĆ